قرص مسکنی که خطرناک است

بر اساس تحقیقات جدیدی که نتایجش در مجله بایوساینس منتشر شده است، بیمارانی که برای کنترل فشار خون خود، یک داروی دیورتیک(فوروزماید-لازیکس- هیدروکلروتیازید، تریامترن و …) و یک داروی مهارکننده سیستم رنین آنژیوتانسین (RSA) مانند کاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان و والزارتان )دریافت می‌کنند، باید از مصرف ایبوپروفن خودداری کنند.

محققان دانشگاه واترلو با استفاده از آزمایش‌های دارویی شبیه‌سازی شده با کامپیوتر، به بررسی تداخلات این سه گروه دارویی(دیورتیک‌ها، RSA و ایبوپروفن) پرداختند. بر اساس بیانیه خبری منتشر شده توسط گروه تحقیق، محققان این پژوهش دریافتند در برخی از بیماران با مشخصات پزشکی خاص، ترکیب این سه دارو می‌تواند باعث آسیب شدید کلیه شود که در برخی موارد هم می‌تواند دائمی باشد.

آنیتا لیتون، استاد ریاضیات کاربردی در واترلو و مدیر کرسی تحقیقاتی کانادا 150 در زیست شناسی و پزشکی ریاضی، در این بیانیه نوشته است:«دیورتیک ها خانواده ای از داروها هستند که باعث می شوند بدن آب کمتری در خود نگه دارد. کم آبی بدن عامل اصلی آسیب حاد کلیه است و مهارکننده RAS و ایبوپروفن هم این مکانیسم را تشدید می‌کنند و به نوعی با این ضربه سه گانه به کلیه ضربه می زند. اگر از این داروهای فشار خون استفاده می کنید و به مسکن نیاز دارید، به جای ایبوبروفن از استامینوفن استفاده کنید.»

این مطالعه توضیح داده که آزمایش‌های دارویی شبیه‌سازی‌شده با رایانه می‌تواند نتایج را سریع‌تر از آزمایش‌های بالینی انسانی به محققان ارائه دهد. لیتون و تیم تحقیقاتی او از ریاضیات و علوم رایانه همراه با یافته‌های پزشکی استفاده کردند تا به پزشکان داده‌های اولیه ای در مورد مسائلی مانند عوارض دارویی ارائه دهند.

اینطور نیست که همه کسانی که این ترکیب از داروها را مصرف می‌کنند دچار مشکل شوند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این مشکل بسیار جدی است و باید درخصوص آن احتیاط کرد.

این مطالعه بیان کرد که درمان دارویی سه گانه با این داروها، در مقایسه با بیمارانی که فقط با داروهای دیورتیک و مهارکننده های ACE/ARB درمان می شدند، با 31 درصد افزایش خطر آسیب حاد کلیه همراه بود. گزارش منتشر شده همچنین بیان کرد که آسیب کلیوی حاد در یک تا 22 درصد از افرادی که از درمان سه دارویی استفاده می‌کنند، رخ می دهد.

نویسندگان مطالعه در گزارش منتشر شده اظهار داشتند: «نتایج شبیه سازی شده ما نقش کلیدی پاسخ میوژنیک را در تعیین خطر آسیب حاد کلیوی AKI نشان می دهد.» محققان توضیح می‌دهند که پاسخ میوژنیک مکانیسمی است که به وسیله آن قطر رگ خونی پس از افزایش فشار منقبض می‌شود و پس از کاهش این فشار قطر آن افزایش می‌یابد تا جریان خون مناسب حفظ شود. محققان در مطالعه خود نوشتند.«ما فرض می کنیم که افراد با پاسخ میوژنیک مختل ممکن است به طور خاص در برابر داروهای سه گانه حساس باشند. علاوه بر این، افزایش حساسیت دارویی یا مصرف کم آب می‌تواند بیماران را مستعد ابتلا به AKI سه گانه کند.»

برای هر کسی که دارو مصرف می‌کند این نکته بسیار مهم است که قبل از مصرف هر دارو یا مکمل که بدون نسخه تهیه شده است، با پزشک یا داروساز خود مشورت کند تا از هرگونه تداخل دارویی احتمالی جلوگیری شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *