تاثیر سبک زندگی بر چربی خون

با گذشت زمان ،زندگی انسان‌ها دچار تغییرات گسترده‌ای شده است. میزان تحرک انسان‌ها به طرز قابل توجهی کاهش یافته و حجم غذای ناسالم در رژیم غذایی روزمره افزایش یافته است. چربی خون بالا یکی از نشانه‌های این سبک زندگی جدید است که می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر سعید کیانبخت متخصص فارماکولوژی و عضو هیات علمی این پژوهشکده ، با بیان این که سبک زندگی یعنی رژیم غذایی و فعالیت بدنی تاثیر زیادی بر غلظت چربی های خون دارد، اظهار کرد: رژیم غذایی مدیترانه ای شامل بیشتر خوردن غلات سبوسدار، حبوبات، میوه و سبزیجات، روغن زیتون و ماهی، اعتدال در مصرف لبنیات و کم خوردن گوشت قرمز و گوشت پرندگان، روغن، قند و نمک است.

وی افزود: منابع رایج حاوی کلسترول شامل تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی است. این مواد غذایی کلسترول زیادی را به بدن اضافه می‌کنند. همین مسئله به نوبه خود در بالا رفتن کلسترول نقش داشته باشد و که نتیجه آن چربی خون بالا خواهد بود.

این عضو هیات علمی گفت: رژیم غذایی مدیترانه ای، امگا 3 (روغن ماهی)، ورزش و افزایش فعالیت بدنی منظم باعث کاهش غلظت چربی های مضر خون یعنی کلسترل و تری گلیسرید و افزایش غلظت کلسترل مفید خون(HDL-C) می شود و از این طریق از تصلب شرائین و بیماری های قلبی-عروقی مانند سکته قلبی و مغزی و مرگ و میر پیشگیری می کند. ترک سیگار هم اثرات مثبتی بر غلظت چربی های خون دارد.

کیانبخت با اشاره به این که سطح بالای LDL برای بدن مضر است. به همین ترتیب، سطح پایین HDL هم برای شما مضر خواهد بود. اگر پزشکتان بگوید که باید وضعیت کلسترول خود را بهبود ببخشید، باید LDL خود را کاهش داده و HDL خود را افزایش دهید.

وی تاکید کرد: داروها می‌توانند به این امر کمک کنند. اما ساده‌ترین راه برای بهبود کلسترول و تغییر وضعیت چربی خون بالا، تغییر سبک زندگی است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *