نکات ضروری قبل از انجام آزمایش:
- ناشتایی: فرد باید از ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش، هیچ ماده غذایی یا آشامیدنی (به جز آب) مصرف نکرده باشد. این یعنی آخرین وعده غذایی باید شب قبل از آزمایش صرف شود.
- فعالیت بدنی: از ۲۴ ساعت قبل از انجام آزمایش، باید از هرگونه فعالیت بدنی شدید یا ورزش سنگین خودداری شود. استراحت کافی توصیه میشود.
مراحل انجام آزمایش:
- نمونهگیری اول (ناشتا): در ابتدای مراجعه به نمونه گیری، یک نمونه خون گرفته میشود. این نمونه، سطح قند خون ناشتا را نشان میدهد.
- صرف صبحانه: فرد باید صبحانه معمولی و همیشگی خود را میل کند. لازم نیست رژیم خاصی رعایت شود، مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد. (بهتر است وعده معمول خود را در آزمایشگاه سرو کنید)
- شروع زمانسنجی: از لحظهای که فرد قاشق غذا را میخورد زمانسنجی ۲ ساعته آغاز میشود. (وعده صبحانه نباید بیشتر از 20 دقیقه طول بکشد)
انجام فعالیت عادی: در طول این ۲ ساعت، فرد میتواند فعالیتهای عادی روزمره خود را انجام دهد، اما بهتر است از فعالیت بدنی سنگین پرهیز کند. نشستن یا راه رفتن آرام معمولاً مشکلی ندارد.
- نمونهگیری: دقیقاً ۲ ساعت پس از پایان صرف صبحانه، یک نمونه خون از فرد گرفته میشود. (ساعتی که نمونه گیر برای 2 ساعت بعد به شما اعلام می کند را حتما بخاطر بسپارید)
نکته مهم: چنانچه بنا به هر دلیلی نتوانستید برای ساعت دوم در آزمایشگاه حضور پیدا کنید باید قند ناشتا و دوساعته هر دو در روز دیگر با هم دیگر تکرار گردد. این امر موجب اخذ هزینه مجدد می باشد پس لطفا برنامه ریزی برای حضور در آزمایشگاه را داشته باشید.
اهمیت این آزمایش:
این آزمایش نشان میدهد که بدن فرد چگونه پس از دریافت کربوهیدرات (از طریق صبحانه) قند خون را پردازش و کنترل میکند. اگر سطح قند خون ۲ ساعت پس از غذا بالا بماند، میتواند نشاندهنده مشکل در عملکرد انسولین یا مقاومت به انسولین باشد که از علائم دیابت یا پیشدیابت است.