چرا ویتامین B12 برای بدن بسیار مهم است؟

کمبود یا نارسایی زمانی رخ می دهد که سطح ویتامین B12 برای پاسخگویی به نیازهای بدن بسیار کم شود. این می تواند منجر به بروز برخی علائم گردد و در صورت عدم درمان حتی می تواند به مشکلات عصبی برگشت ناپذیر تبدیل شود.

ویتامین B12 مانند سایر ویتامین های گروه B یک ویتامین محلول در آب است. این بدان معنی است که می تواند در آب حل شود و از طریق جریان خون حرکت کند. بدن می تواند ویتامین B12 را تا 4 سال ذخیره کند و می تواند از شر هر ویتامین B12 اضافی یا ناخواسته در ادرار خلاص شود.

*ویتامین B12 برای فرآیندهای مختلف بدن بسیار مهم است، از جمله:

عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی

عملکرد شناختی (توانایی تفکر)

تشکیل گلبول های قرمز و پیشگیری از کم خونی

کمک به ایجاد و تنظیم DNA

جلوگیری از ناهنجاری های مادرزادی

کمک به محافظت از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا

برای تولید انرژی لازم است

 

ویتامین B12 برای خون سالم ضروری است. وقتی بدن B12 کافی نداشته باشد، منجر به کاهش تولید طبیعی گلبول‌های قرمز خون (کم خونی) می‌شود و در رساندن اکسیژن اختلال ایجاد می‌کند.

کم خونی مگالوبلاستیک که به آن کم خونی کمبود تغذیه نیز گفته می شود، نوعی کم خونی است که در اثر کمبود B12 یا فولات ایجاد می شود. کم خونی مگالوبلاستیک با اختلال در سنتز DNA و تشکیل گلبول های قرمز بزرگ، غیر طبیعی و نابالغ مشخص می شود.

متیل کوبالامین شکل فعال ویتامین B12 است. سیانوکوبالامین، که باید توسط بدن به شکل فعال تبدیل شود، رایج ترین نوع مورد استفاده در مکمل ها است.

افراد معمولاً از ویتامین B12 برای رفع کمبود این ویتامین،  مسمومیت با سیانید و سطوح بالای هموسیستئین در خون استفاده می کنند. همچنین این ویتامین برای درمان زخم‌های شانکر، آب مروارید، بیماری آلزایمر، پوکی استخوان، خستگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود، اما شواهد علمی معتبری برای تایید بسیاری از این موارد  وجود ندارد.

یک بیماری ارثی نادر که با کمبود ویتامین B12 مشخص می شود (بیماری ایمرسلوند-گراسبک) نام دارد. پزشکان عقیده دارند تزریق ویتامین B12 به صورت تزریقی به مدت 10 روز و سپس تزریق ماهانه برای درمان این بیماری موثر است.

تحقیقات نشان داده که استفاده از پماد حاوی ویتامین B12 یا مصرف ویتامین B12 به کاهش علائم آفت کمک می کند.

همچنین تزریق ویتامین B12 به شکل متیل کوبالامین زیر پوست شش بار در هفته به مدت حداکثر 4 هفته، درد افراد مبتلا به آسیب عصبی ناشی از زونا را کاهش می دهد.

مصرف بیش از حد ویتامین B12 خاصیت سمی یا مضری را نشان نداده است. با این حال، افراد باید قبل از شروع هر گونه مکمل جدید با پزشک مشورت نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *