فواید برخی از غذاهای محبوب ۲

  1. ریحان: ریحان سرشار از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، منیزیم، آهن، پتاسیم و کلسیم است. مطالعات نشان داده است که ریحان به طور بلقوه می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد، از اثرات مضر پیری جلوگیری کند و احنمالا در معالجه آرتریت و بیماریهای التهابی روده مفید باشد.
  2. چغندر: چغندر و آب چغندر می توانند عملکرد ورزشی را بهبود بخشند، باعث کاهش فشار خون و همین طور افزایش جریان خون شوند. چغندر به عنوان یک غذای فوق العاده نقش اساسی در سلامت قلب و عروق ایفا می کند، یک منبع غنی از فولات و منگنز است و همچنین حاوی تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، اسید پانتوتنیک، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم می باشد.
  3. کلم بروکلی: کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی فیبر است و منبع غنی ویتامین C می باشد. علاوه بر این، کلم بروکلی سرشار از ویتامین A، آهن، ویتامین K، ویتامین های گروه B و روی است. مطالعات نشان داده است که کلم بروکلی به طور بالقوه می تواند در جلوگیری از استئوآرتریت، آسیبهای قلبی، محافظت از پوست در برابر اثرات اشعه ماوراء بنفش و کاهش خطر سرطان مثانه کمک کننده باشد.
  4. طالبی: خانواده طالبی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند بدن را در برابر بسیاری از بیماریها از جمله سرطان محافظت کند. از فواید بلقوه طالبی می توان به کاهش خطر ابتلا به آسم، کنترل فشار خون، کمک به هضم غذا، آبرسانی به سلولهای بدن و کاهش التهاب اشاره کرد.
  5. هویج: هویج منبع بسیار مهمی از ویتامین A است. از فواید بلقوه هویج می توان به جلوگیری از سرطان ریه، از بین بردن سلولهای لوسمی و جلوگیری از پیشرفت آنها و همین طور کمک به بازگرداندن بینایی اشاره کرد.
  6. گل کلم: این گیاه حاوی آنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت ها است که می تواند در جلوگیری از سرطان موثر باشد.  همچنین حاوی فیبر است که به حس سیری، کاهش وزن و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. از مزایای بلقوه گل کلم برای سلامتی می توان به جلوگیری از موتاسیون و کاهش استرس ناشی از رادیکالهای آزاد، جلوگیری از یبوست و کمک به حافظه اشاره کرد.

از دیگر خوراکی های مفید برای سلامتی که در اینجا مجال توضیح درباره خواص آنها نمی باشد: کرفس، اسفناج، پیازچه، نعنا، بادمجان، سیر، قارچ، پیاز، انگور، گریپ فروت، هندوانه، انبه، کیوی، پرتقال، هلو، توت فرنگی، جو دو سر، نخود، دارچین، تخم کتان، زنجفیل، پونه کوهی، رزماری، آویشن، عسل و روغن زیتون را می توان نام برد.

با افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی، میوه و سبزیجات می توان خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش داد.

منبع: By Joseph Nordqvist, www.medicalnewstoday.com, Sep 1, 2017

دکتر مریم شاهی   تاریخ: ۱۳۹۸/۶/۵

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 19 =